Europese commissie en milieu – vervolg 3

28 Jan

De Europese Commissie gaat na aanvankelijke schrapping van het luchtkwaliteitspakket onder druk van het Europees Parlement en van diverse externe groepen toch het pakket oppakken, zo heeft de commissie laten weten. Commissaris Vella gaat dit dossier nu behartigen, en de parlementariërs hebben doen verstaan, dat ze de Commissie aan haar tijdslimieten zal houden.

Op zijn blog – tot nu toe 2 posts, een over energie, een over klimaat – gaat hij in op de klimaatconferentie. Over zijn klimaatambities zegt hij; “So my priority over the next few months will be making sure that other countries match our level of ambition in their own pledges, and they show how they will actually meet those pledges. Because, to be frank, the world has had enough of empty climate promises.” En hij vertrouwt erop, dat alle landen in de aanloop naar de klimaatconferentie in Parijs hun plannen al op tafel zullen leggen. Afwachten dan maar.

Op een conferentie van de IG Metall over Eisen aan een CO2-regulering in de auto-industrie” gisteren in Brussel deed Vella een beroep op de constructeurs om sneller de CO2 emissies van auto’s te verminderen. De reactie van IG Metall en andere stakeholders was terughoudend. Medewerking OK, maar niet als dat economisch en technisch niet haalbaar lijkt, of als dat ten laste gaat van de werknemers hier en hier. Klimaatpolitiek is politiek van het haalbare aan het worden, kennelijk. IG Metall is de grootste en machtigste vakbond in Duitsland en specifiek voor werknemers in de metaalverwerkende industrie (2,3 miljoen leden, de metaalelektro industrie is de belangrijkste industrietak van Duitsland en heeft 3,6 miljoen werknemers). Ze hebben een groot netwerk in Duitsland en zijn zeer invloedrijk op Europees en wereld niveau. Plat gezegd, als IG Metall het niet eens is met een voorstel, dan heb je een probleem.

Advertenties

Eén reactie to “Europese commissie en milieu – vervolg 3”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kosten van milieumaatregelen | klimaatblog - januari 29, 2015

    […] De IGMetall zet als belanghebbende zwaar in op de haalbaarheid van de verdere reductie van CO2 emissie door auto’s. Dat doet de industrie per definitie. Daar is niets mis mee. Uit de confrontatie van beleidsvisies en mogelijkheden en beperkingen worden innovaties gestimuleerd, die bij een status quo niet optreden. Daarbij kan het geen kwaad om te leren van de ervaringen met de invoering van eerdere milieumaatregelen en de daarmee gepaarde schattingen van de kosten voor het bedrijfsleven, afgezet tegen de achteraf in werkelijkheid gemaakte kosten. Chemsec, een Zweedse NGO, heeft een medebepalende rol gespeeld bij de opzet van de Europese regelgeving rond REACH. Zij zetten zich in voor een wereld zonder toxische stoffen. Uit een recent rapport van Chemsec blijkt dat een aantal kosten die op voorhand door de betrokken industrietakken zijn gemaakt achteraf best meevielen. Zo waren de werkelijke kosten voor de invoering van katalysatoren ongeveer een-tiende van de geschatte kosten. Auto’s werden niet persé duurder en de maatregel leidde tot verbeterde zuinigere motoren en kleinere en goedkopere auto’s. In het rapport worden nog enkele voorbeelden gegeven, zoals de ontzwaveling van diesel en de beperking van de emissies van zwaveldioxide en stikstofoxiden uit grote krachtcentrales. Telkens waren de kosten veel lager dan op voorhand ingeschat. In het rapport wordt ook gewezen op de positieve gevolgen van verminderde blootstelling aan de emissies van deze componenten en van fijnstof voor de gezondheid. Een citaat uit een rapport voor de Europese Commissie uit 2005 stelt de besparing op gezondheidskosten op € 276-427 miljard per jaar ofwel 3-5% van het bruto binnenlands product (GDP). […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: