Fietsen is gezond en het levert ook nog wat op

20 Mei

Fietsen is gezond, daar twijfelt niemand aan. Al zal het verstandig zijn om niet te kort langs drukke wegen te fietsen, vanwege de blootstelling aan fijn stof en andere emissies van het autoverkeer. Fietsen is mooi meegenomen in het woon-werkverkeer. Voor de werkgever betekent het fitte werknemers, en ’s avonds fiets je de stress van de werkdag uit het lijf.

Het milieu profiteert, door minder fijn stof, black carbon, vluchtige organische verbindingen en stikstofoxiden. Ook het klimaat profiteert, er wordt immers minder kooldioxide geproduceerd. Dat kan natuurlijk worden berekend, maar deze post gaat vooral over besparingen in mensenlevens en de economische besparingen.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een aardig model HEAT (Health Economic Assessment Tool) ontwikkeld, waarmee je allerlei opties rond het fietsgebruik kunt doorrekenen. Daarvoor moet je natuurlijk enkele data invoeren.

Bijvoorbeeld het aantal fietsers. Laten we aannemen, dat 1,5 miljoen Nederlanders naar hun werk fietsen, en daarbij een afstand van 7,5 km afleggen. Per dag dus 15 km. Het model berekent dan dat de kans op overlijden zakt met 21% ten opzichte van mensen die niet fietsen. Als meer mensen zouden fietsen, zeg 250.000 meer dan blijft die kans natuurlijk het zelfde. Het klimaat profiteert met 200 kg per fietser/jaar, aldus de Fietsersbond. Voor die toename een besparing van 50.000 ton CO2 per jaar, een kleinigheidje tegen de totale Nederlandse emissie van 165 miljoen ton (2012), maar toch.

Het aantal doden zakt met 30,4 per jaar. Voor Europa rekent de WHO met een waarde voor een mensenleven van € 1, 574 miljoen. Als de toename (aantal fietsers en voordelen) wordt uitgestreken over vijf jaar en de effecten (doorgerekend op 25%, dus aan de magere kant) worden beschouwd over tien jaar, dan resteert over die tien jaar een winst van ca. € 260 miljoen. Als toekomstige voordelen per jaar afnemen met 5% blijft nog altijd ca. € 182 miljoen over.

De Fietsersbond promoot via de campagne RIJ2OP5 het fietsen op twee van de vijf werkdagen.  Als nu bereikt zou worden, dat er meer wordt gefietst, drie dagen per week in plaats van twee, dan wordt het plaatje extra interessant.

De kans op overlijden zakt dan tot 30%. Met de zelfde aannames (1,5 miljoen fietsers en geen toename in aantal) als hiervoor worden nu 76,3 overlijdens per jaar voorkomen.

Het economisch voordeel laat zich over tien jaren vertalen in een respectabele winst van ca. € 654 miljoen. In termen van huidige waarde: ca. € 458 miljoen, bijna een half miljard! Waar wachten we nog op?

Opvallend is dat een groot deel van de bevolking best graag wilt fietsen naar het werk – nu 12% -, maar dan wel met een elektrische fiets , volgens een enquete van autoleasewereld.nl, en an sich verhoogt dat natuurlijk wel de fitheid van de fietsende bevolking, maar de maatschappelijke voordelen zijn dan wel lager.

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: